Taina lui Ilie si Ioan Botezatorul


Taina lui Ilie si Ioan Botezatorul

Unii din ucenici, totusi, au retinut cuvantul lui Iisus despre Inviere, care i-a scapat lui Petru si se intrebau intre ei: ce poate sa insemneze a invia din morti? Si nu gaseau cu ce sa se dumireasca, decat cu ce auzisera de la carturari, deci L-au intrebat pe Iisus: “Pentru ce dar zic cărturarii că trebuie să vină mai întâi Ilie?”, (Matei 17:10).

Se vede ca Iisus provocase in sufletul carturarilor intrebarile indoielilor ultime, care i-au  determinat sa ispiteasca adancul Scripturilor. Ei il asteptau pe ilie, potrivit proorociei lui Meliahi (3:23), care sa le confirme pe Mesia.

Si a raspuns Iisus: “Dar vă zic vouă că Ilie a şi venit şi i-au făcut toate câte au voit, precum s-a scris despre el”,(Marcu 9:13).

Ingerul Gavriil, vestindu-I lui Zaharia nasterea unui prunc pe care-l cerea in rugaciune, preciza: “Şi va merge înaintea Lui cu duhul şi puterea lui Ilie, ca să întoarcă inimile părinţilor spre copii şi pe cei neascultători la înţelepciunea drepţilor”, (Luca 1:17).

Stim ca fiul lui Zaharia a fost Ioan Botezatorul. (Cine stie, daca ar fi stiut ca pentru copilul acesta va avea sa moara ucis intre Templu si altar, l-ar mai fi cerut de la Dumnezeu, in rugaciune? Este o randuiala a lui Dumnezeu ca noi nu ne stim viitorul…).

Dar Ioan era intruparea lui Ilie? “Cu duhul si puterea lui Ilie”, n-ar putea merge si altcineva, de pilda Ioan? A fost un singur suflet – o data in Ilie, a doua oara in Ioan? Ar fi, deci, vieti successive? Reincarnarea ar avea baze in Revelatie? Astea-s intrebarile. Si misterul.

Cand a trimis Ioan din temnita o intrebare lui iisus, cu prileul acesta, Mantuitorul a mai precizat despre Ioan: “Dar ce-aţi ieşit să vedeţi? Oare prooroc? Da! Zic vouă: şi mai mult decât un prooroc”, (Luca 7:25-26). Caci el este acela despre care s-a scris: “”Iată Eu trimit îngerul Meu înaintea feţei Tale, care va pregăti calea Ta”, (Marcu 1:2; Maleahi 3:1; Isaia 40:3).

Deci Ioan era Ilie sau era inger. Sau Ilie era inger?

Daca dupa inviere toti vom fi ca ingerii, atunci rapirea lui Ilie la cer sa fi fost cauza transformarii (stramutarii – desi nici cuvantul acesta nu este bun) unui om in inger?

 †††

 Dogmatic, ingerii si oamenii sunt ordine distinct.

 Dar daca Dumnezeu poate si din pietre sa faca fiii lui Avraam sau pe margarita lui valaam sa vorbeasca omeneste, cine-I poate pune hotare?

Ca nu putea sa fie inger, mai inainte de toate ne stau marturie cuvintele Apostolului Iacov: “Ilie era om, cu slăbiciuni asemenea nouă, dar cu rugăciune s-a rugat ca să nu plouă”,
(Iacov 5:17).

Dar ce sa mai intelegem atunci prin inger?

Intai intelegem fapturile ceresti, ale ingerilor.

Al doilea inteles este de “trimis al lui Dumnezeu” cu o misiune. Pentru acest al doilea inteles, gasim la Maleahi ca preotii sunt numiti ingeri, cand zice: “Buzele preotului vor păzi ştiinţa şi din gura lui se va cere învăţătura, căci el este solul Domnului Savaot”,
(Maleahi 2:7).

Dar in ce priveste pe Ioan Botezatorul, echivalenta inger-trimis incepe sa nu mai fie multumitoare. Cuvintele: “Iata Eu trimit pe ingerul Meu inaintea fetei Tale”, ar fi stirbite de inteles.

Apoi la Schimbarea la fata a Domnului, vin de fata si borbesc cu Iisus, Moise si Ilie.

Moise din iad.

Ilie – din Rai sau din Iad?

Daca il consideram pe Ilie independent de Ioan, atunci a venit din Rai.

Daca Ioan era Ilie, atunci stiu din Pradanie ca “Ioan a fost inainte mergator al Domnului si in iad”. In cazul acesta si Ilie a venit din Iad.

Ca Ioan a fost inger sau era Ilie transformat de Rai in inger, ramane iarasi o intrebare: De ce Ioan este reprezentat de iconografia veche, indata dupa taierea capului si cu el pe tava – printr-un Ioan cu aripi, semnele firii ingeresti?

Deci ingerii pot reveni pe pamant in trupuri pamantesti, ori de cate ori sunt trimisi?

Reincarnarea lor – desi numai unul pune problem – asa, ca sa nu generalizam – nu mai este propriu-zis doctrina Indiana a reincarnarii.

Reincarnarea (Indiana) se refera la oameni – si deosebirea dintre om si inger este o deosebire de natura, nu numai de savarsire. Deci oamenii, fortati de karma, trebuie sa se renasca in vieti successive, sa-si ispaseasca fara sa stie vinovatiile din vietile trecute, pana cand incercand sa se dezlipeaca de dorinta vietii nu mai contracteaza legaturi care sa-I reclame la ispasire. Purificarea aceasta se face automat si necesita perioade de zeci de mii de ani.

Daca doctrina aceasta ar exprima adevarul, toata iconomia mantuirii omului, descoperita noua prin Iisus Hristos, ar fi inutila. Mantuirea ar fi automata, iar venirea lui Iisus n-ar mai fi avut rost.

Dar fiindca a venit Iisus si a pus cu adevarat problema mantuirii omului, reincarnarea, deci mantuirea automata, nu are nici o baza in Revelatie. O mai spune si Sfantul Pavel: “este rânduit oamenilor o dată să moară, iar după aceea să fie judecata”, (Evrei 9:27). Deci nu este randuit sa fie vieti si morti successive.

Ilie este prevazut ca Ilie Inaintemergator, dar al zilei celei infricosate a Domnului, pe la coptul neghinei pamantului. “Iată că Eu vă trimit pe Ilie proorocul, înainte de a veni ziua Domnului cea mare şi înfricoşătoare;”, (Maleahi 3:23-24).

Lasat-am intrebarile sa se ciocneasca de toate stavilele ingaduitului si sa-si dovedeaasca zadarnicia, izbindu-se de limite.

Dincolo este imparatia tainei. Dumnezeu tine ascunse in taina randuieli nestiute de ingeri si de oameni. Poate ca gandindu-se la aceste taine ale lui Dumnezeu si vorbindu-le in parte cu cativa ucenici, Iisus S-a transfigurat si transpus in taina pana la asa masura, ca venind apoi la ceilalti ucenici si la multime, pe care i-a gasit aproape certandu-se, “toti s-au infiorat si au alergat sa I se inchine”.

Despre asa ceva nu mai avem stire sa se fi facut. Poate ca ei au dezlegat cel mai bun raspuns, vrednic de “Imparatia Tainei”.