Sfanta si Dumnezeiasca Evanghelie


Sfanta si Dumnezeiasca Evanghelie - (prima pagina) - unsufletortodox

CUVANT INAINTE

Reeditarea Sfintei Evanghelii, cartea de cult fundamentala a Bisericii Ortodoxe, reprezinta un eveniment editorial de mare importanta in spatiul cultic si cultural al acesteia. Privita din perspectiva functiei sale liturgice, Sfanta Evanghelie are consistenta si coerenta unei singure scrieri, desi insemneaza pericope din toate cele patru Evanghelii ale Noului Testament. Marturia apostolica arata limpede existenta in fapt a unei unice Evanghelii, aceea „a lui Dumnezeu […] despre Fiul Sau” (Romani 1:1-3), adica a lui Iisus Hristos. Sfintii Apostoli insisi au propovaduit o singura Evanghelie, adica au transmis un singur mesaj unitar despre Hristos, consemnarea ulterioara in scris a acestui mesaj, conducand la redactarea celor patru „versiuni” scripturistice ale sfintilor evanghelisti, scriitori diferiti, inspirati insa de acelasi Duh Sfant, unicul si adevaratul „Autor” al Evangheliei. Sensul cel mai adanc al acesteia, nu doar etimologic, ramane acela de „veste buna”, de „buna vestire”, termenul „evanghelice” nereferindu-se asadar doar la vestea in sine, ci si la lucrarea apostolica de propovaduire a ei in vederea chemarii oamenilor la mantuire. Sensul primar al termenului „evanghelie” trimite faptul ca Dumnezeu, prin Fiul Sau devenit Om, Iisus Hristos, a implinit promisiunea profetica vetero-testamentara a rascumpararii neamului omenesc din starea de pacat si moarte, daruindu-i mantuire si viata vesnica. Implinirea vechii fagaduinte a inceput chiar in momentul Intruparii Mantuitorului, desavarsindu-se insa prin Jertfa, invierea si Inaltarea Sa intru slava si trimiterea Sfantului Duh peste ucenicii Sai. Exista un sens restrans al termenului „evanghelie”, acesta referindu-se la Persoana lui Hristos, dar si un sens general, care face trimitere la intreaga invatatura a Mantuitorului Hristos si la faptele Sale.

In Epistola sa catre Romani (1:16), Sfantul Apostol Pavel numeste Evanghelia lui Hristos „putere a lui Dumnezeu spre mantuirea celui ce crede„, reliefand astfel dimensiunea ei dinamica, vie si lucratoare in sufletele luminate de credinta. Sfintele Evanghelii nu contin, asadar, o simpla relatare istorico-biografica a vietii si lucrarii Mantuitorului Iisus hristos, ci ele contin Cuvantul mantuitor al lui Dumnezeu, pentru a rodi fapte bune in viata celor credinciosi. Sfanta Evanghelie are astfel constant o putere duhovniceasca profund transformatoare asupra lumii. Sfanta Evanghelie este numita in Noul Testament: „Evanghelia lui Dumnezeu” (Romani 1:1; 15:16), „Evanghelia lui Hristos” (Romani 15:19), „Evanghelia Imparatiei” (Matei 4:23), „Evanghelia slavei lui Hristos” (2 Corinteni 4:4). Impartasirea sau predica continutului Evangheliei are ca scop mantuirea lumii: „…acestea s-au scris, ca sa credeti ca Iisus este Hristosul, Fiul lui Dumnezeu, si, crezand, sa aveti viata in numele Lui” (Ioan 20:31).

Numarul de patru al Sfintelor Evanghelii incluse in canonul Noului Testament a fost constatat justificat de Sfintii Parinti ai Bisericii ca fiind o lucrare dumnezeiasca avand intelesuri multiple. Sfantul Irineu de Lyon 9130-202), situandu-se in traditia Sfantului Policarp al Smirnei († 165) si, prin acesta, a Sfantului Ioan Evanghelistul, extrage simbolismul numarului Sfintelor Evanghelii din acela al celor patru puncte cardinale ale pamantului, adaugand ca cele patru Evanghelii reprezinta cei patru stalpi sustinatori ai Bisericii. La randul sau Fericitul ieronim (340-420), autorul primei traduceri integrate a Sfintei Scripturi in limba latina, dorind sa consolideze caracterul profetic al cifrei 4, atribuie fiecaruia dintre Sfintii Evanghelisti cate una dintre fiintele care apar in viziunea profetului Iezechiel (1:5), taina slavei lui Dumnezeu fiind astfel infatisata de fiecare in felul sau propriu, Sfantului Evanghelist Matei i se asociaza simbolic „ingerul” (deoarece el este primul dintre evanghelisti care scrie despre Nasterea Domnului binevestita de ingerul Gavriil si, de asemenea, cel care descrie mai accentuat prezenta ingerilor in lucrarea mantuitoare a lui Iisus Hristos); Sfantului Evanghelist Marcu i se asociaza „Leul” (pentru ca inceputul Evangheliei sale este legat de prezentarea Sfantului Ioan Botezatorul, „glasul celui care striga in pustie” cu forta unui leu); Sfantului Evanghelist Luca i se atribuie „taurul inaripat” (el fiind cel care il mentioneaza la inceputul Evangheliei sale pe Zaharia – preot al Legii Vechi – aducand jertfa la templu, printre animalele de jertfa din vremea aceea fiind si taurul), iar Sfantului Evanghelist Ioan i se atribuie „vulturul” (ca simbol al inaltei sale gandiri teologice), toate aceste reprezentari profetice fiind redate de atunci si in planul iconografic dedicat Sfintilor Evanghelisti.

Actuala editie ilustrata iconic a Sfintei Evanghelii este o premiera editoriala, textul evanghelic fiind reflectat in frumoasele icoane realizate la solicitarea noastra in cadrul atelierului de pictura bisericeasca ortodoxa „Panselinos” din Iasi. Faricita intalnire dintre text si imaginea pictata subliniaza astfel legatura profunda dintre cuvant si icoana in binevestirea Evangheliei de catre Biserica Ortodoxa. Ca si precedenta editie din anul 2010, actuala Sfanta Evanghelie urmeaza textul ultimei editii a Sfintei Scripturi (2008) si este imbogatita cu textele Evangheliilor consacrate Sfintilor romani care au in slujba aprobata de Sfantul Sinod al Bisericii ortodoxe Romane. (…) Adaugarea pericopei evanghelice la Slujba Invierii, la praznicul Sfintei Treimi, la Duminica Sfintilor Romani (a doua dupa Pogorarea Sfantului Duh), la slujba Utreniei sarbatorii Sfantului Prooroc Ilie (20 iulie) si a Sfantului Ioan Botezatorul (7 ianuarie), la slujbele de „Tedeum”, precum si necesarele diortosiri operate in text, sporesc mai mult calitatea noii editii.

Binecuvantam cu bucurie reeditarea si publicarea Sfintei Evanghelii in aceasta prima editie ilustrata iconic la Editura Institutului Biblic si de Misiune Ortodoxa a Patriarhiei Romane, cu nadejdea ca ea va spori limpezimea si frumusetea slujbelor sfinte din Biserica noastra.

† DANIEL
PATRIARHUL BISERICII ORTODOXE ROMANE




 

Sfantul Apostol si Evanghelist Ioan - unsufletortodox

Sfanta Evanghelie dupa Sfantul Ap. si Ev. Ioan

Sfantul Apostol si Evanghelist Matei - unsufletortodox

Sfanta Evanghelie dupa Sfantul Ap. si Ev. Matei

 

 

 

 

 

 

Sfantul Apostol si Evanghelist Luca - unsufletortodox

Sfanta Evanghelie dupa Sfantul Ap. si Ev. Luca

Sfantul Apostol si Evanghelist Marcu - unsufletortodox

Sfanta Evanghelie dupa Sfantul Ap. si Ev. Marcu

Lasă un comentariu