Sfanta Evanghelie dupa Sfantul Apostol si Evanghelist Matei


 

VIATA SFANTULUI APOSTOL
SI EVANGHELSIT MATEI

Sfantele Evanghelii sunt marturi istorice prin care autorii n-au intentionat sa ne dea toate amanuntele vietii Mantuitorului Hristos, ci au pus accentul pe cele mai importante fapte si invataturi ale Sale. Sa nu ne mire, deci, faptul ca din Sfintele Evanghelii lipsesc unele date asupra vietii si activitatii Mantuitorului; ca o Sfanta Evanghelie vorbeste despre un eveniment pe care celelalte il trec cu vederea sau ca, de multe ori, nu se arata ordinea cronologica a faptelor si a invataturilor. Sfintele Evanghelii nu sunt biografii complete ale Domnului nostru Iisus Hristos, cum se arata chiar de unul dintre Sfintii Evanghelisti, zicand: „Iisus a facut inaintea ucenicilor Sai si multe alte minuni, care nu s-au scris in cartea aceasta” (Ioan 20:30); sau cu alt prilej, cand zice: „dar sunt si multe alte lucruri pe care le-a facut Iisus si care, daca s-ar fi scris cu de-amanuntul, socotesc ca nici in lumea toata n-ar fi putut incapea cartile ce s-ar fi scris” (Ioan 21:25). Din viata Mantuitorului, Sfintii Evanghelisti au ales indeosebi acele momente care au influentat profund pe ascultatori.
Autorul celei dintai Sfinte Evanghelii a fost Sfantul Apostol Matei, cel amintit in randul Sfintilor Apostoli ai lui Iisus de Sfintii Evanghelisti: Matei (10:3), Marcu (3:18) si Luca (6:15). Inainte de a fi chemat la apostolat, era vames in orasul Capernaum (Marcu 2:1; 14-20). La chemarea Mantuitorului, el a parasit cu bucurie ocupatia sa de vames, pentru care era atat de mult dispretuit de conationalii sai, „si a facut ospat mare la el acasa” (Luca 5:27-35), in cinstea Mantuitorului, prilej cu care Iisus a fost acuzat de farisei si de unii ucenici ai Sfantului Ioan Botezatorul ca sta la masa cu vamesii si cu pacatosii si ca desconsidera randuiala postului (Matei 9:9-15). De atunci, Sfantul Apostol si Evanghelist Matei a urmat pe Mantuitorul Hristos cu credinta, impartasind vietuirea celorlalti Sfinti Apostoli. Ca si ei, Sfantul Matei a primit porunca de a propovadui Evanghelia si a boteza pe toti cei ce vor crede in Iisus (Matei 28:19-20; Marcu 16:15); a fost binecuvantat de Mantuitorul, impreuna cu ceilalti Sfinti Apostoli, inainte de Inaltarea Sa la ceruri (Luca 24:50-51); a luat parte la alegerea Sfantului Apostol Matia in locul lui Iuda vanzatorul (Fapte 1:13) si era de fata in Ziua Cincizecimii, cand S-a pogorat peste ei Duhul Sfant „ca niste limbi de foc si deasupra fiecaruia din ei s-a oprit cate una si s-au umplut toti de Duh Sfant” (Fapte 2:1-4).
Dupa praznicul Cincizecimii si alegerea celor sapte diaconi (Fapte 6:2 si 6), Sfantul Matei a propovaduit Evanghelia in Iudeea, intemeind multe comunitati crestine dintre iudeii care credeau si se botezau. Dar, in anul 44, regele Irod Agripa I „a pus mana pe cativa din fruntasii Bisericii, ca sa-i piarda si a ucis cu sabia pe Iacob, fratele lui Ioan. Vazand ca e pe plavul iudeilor, a mai luat si pe Petru[…] si l-a aruncat in inchisoare” (Fapte 12:1-4). In timpul acestei persecutii, Sfantul Apostol si Evanghelist Matei, impreuna cu ceilalti Sfinti Apostoli, a parasit pentru o vreme Iudeea (Fapte 12: 17), intorcandu-se dupa moartea lui Irod Agripa (Fapte 12:23) in Iudeea, la comunitatile sale de evrei crestini si, bineinteles, luand parte la Sinodul Sfintilor Apostoli din anul 49 (Fapte 15:6) si semnand alaturi de ceilalti Sfinti Apostoli scrisoarea adresata crestinilor proveniti dintre pagani – din Antiohia, Siria si Cilicia (Fapte 15:23).
Inainte insa de persecutia lui Irod Agripa, Sfantul Apostol si Evanghelist Matei a scris Sfanta sa Evanghelie in limba ebraica, dialectul aramaic, vorbit de Mantuitorul si de Sfintii Apostoli (Fapte 21:40), pentru comunitatile crestine din Iudeea, punand astfel Evanghelia Domnului langa cartile Vechiului Testament, scrise in limba sfanta a iudeilor. Ea a fost incredintata comunitatilor iudei-crestine din Palestina, care cunosteau obiceiurile iudaice si mai cu seama Legea si profetii. El a urmarit sa lase in scris fiilor sai sufletesti Evanghelia propovaduita de Sfintii Apostoli, pastrand treaza constiinta crestina si nefalsificate adevarurile mantuitoare, dupa ce Sfintii Apostoli, aveau sa fie nevoiti sa paraseasca Palestina.
Asadar, Sfantul Apostol si Evanghelist Matei a scris Sfanta sa Evanghelie in limba ebraica, dialectul aramaic, si acest original s-a folosit mai intai in Palestina in sanul comunitatilor de crestini proveniti dintre iudei. Dupa aceea insa, datorita faptului ca invatatura crestina s-a raspandit cu repeziciune in lumea pagana greco-romana, cartile sfinte ajungand a fi foarte cautate, Sfanta Evanghelie scrisa de Sfantul Apostol si Evanghelist Matei a fost tradusa si in limba greaca. In decursul timpului, traducerea in greceste a fost folosita mai mult de cat originalul aramaic.
Traducerea s-a facut cu siguranta inainte de anul 70, cand a fost daramat Ierusalimul. Nu se poate spune cu temeinicie cine a facut aceasta traducere. Dupa marturii de mai tarziu se banuieste ca traducerea ar fi fost facuta de Sfantul Iacob, ruda Domnului, sau chiar de Sfantul Apostol si Evanghelist Ioan. in vremea noastra, intre teologi se sustine cu destul temei ca traducatorul ar fi fost insusi Sfantul Apostol si Evanghelsit Matei, care – datorita indeletnicirii lui de vames – cu siguranta a cunoscut limba greaca.
In Evanghelia sa, Sfantul Apostol si Evanghelist Matei n-a intentionat sa descrie in intregine viata Mantuitorului, ci mai mult activitatea Domnului in Galileea, evocand diferite momente din viata lui Iisus Hristos in legatura cu prorociile din Vechiul Testament, pentru a dovedi cititorilor sai iudeo-crestini ca Iisus este cu adevarat Mesia cel fagaduit de proroci. Iata ce scrie Fericitul Ieronim (347-420) despre viata si Evanghelia Sfantului Apostol si Evanghelist Matei: „Matei, cel numit si Levi, apostol din vames, a alcatuit cel dintai in slove si cuvinte evreiesti Evanghelia lui Hristos pentru cei din taierea imprejur, care au crezut. Nu se stie cine a talmacit-o mai pe urma in greceste. Cea evreiasca se gaseste pana astazi in Biblioteca din Cezareea, pe care a intemeiat-o cu multa nevointa Mucenicul Pamfil. Mie mi s-a pus la indemana o copie a acesteia de  catre nazireii din Bereea Siriei, care se foloseau de ea. Din ea te poti incredinta pe deplin ca, acolo unde Sfantul Evanghelist foloseste marturiile vechilor scripturi, fie ca spuse de el, fie ca spuse de Domnul si Mantuitorul Iisus Hristos, nu urmeaza talmacirea celor saptezeci, ci textul ebraic. Din aceste marturii amintim doua: „Din Egipt am chemat pe Fiul Meu” (Matei 2:15) si „Ca Nazarinean se va chema” (Matei 2:23).
Sfantul Apostol si Evanghelist Matei cauta sa dovedeasca mereu ca atat momentele deosebite din viata Domnului, cat si diferitele minuni, nu sunt altceva decat o implinire a prorociilor din Vechiul Testament, pentru ca astfel sa-i intareasca pe fiii sai sufletesti iudeo-crestini fata de propaganda intretinuta de iudaism impotriva credintei in mesianitatea lui Iisus Hristos. Dupa cum spun Fericitul Ieronim si Eusebiu, Sfantul Apostol si Evanghelist Matei este primul dintre Sfintii Apostoli care „a scris Sfanta sa Evanghelie, atunci cand se gandea sa paraseasca Palestina si sa se duca sa predice in alte parti”, din cauza persecutiei lui Irod Agripa I (din anii 42-45), cand Sfintii Apostoli au parasit Palestina, fiindu-le primejduita viata.
Mai tarziu au scris si ceilalti Sfinti Evanghelisti tot din nevoia de a lasa ucenicilor lor in scris ceea ce ii invatasera prin viu grai. Prin urmare, Sfintele Evangheliss n-au fost scrise nici in acelasi timp, nici in acelasi loc si, cu toate acestea, in toate se vadeste o desavarsita unitate de invatatura a credintei crestine. Iata ce spune, in aceasta privinta, Sfantul Ioan Gura de Aur: „Oare, un singur Evanghelist n-ar fi putut scrie tot ce era de trebuinta? Fara indoiala ca ar fi putut; dar de vreme ce au scris patru – si au scris in timpuri li locuri diferite, fara sa se inteleaga intre ei si fara sa comunice unul cu altul, scriind totusi ca si cum s-ar fi rostit cu o singura gura – aceasta slujeste drept cea mai puternica dovada a adevarului. S-ar putea zice: S-a intamplat insa si astfel, caci in cele patru Evanghelii se intalnesc si nepotriviri. Tocmai acesta este semnul cel ami vadit al adevarului. Caci, daca Evangheliile s-ar fi asemanat intru totul intre ele, chiar si in ceea ce priveste cuvintele, atunci nici unul dintre potrivnicii credintei n-ar crede ca Evangheliile au fost scrise fara intelegere dinainte statornicita intre cei ce le-au alcatuit. Asa insa micile deosebiri dintre ele inlatura orice banuiala, caci nepotrivirile asupra locului si timpului nu vatama cu nimic adevarul istorisirilor lor. iar in lucrurile de capetenie care alcatuiesc temeiul vietii si miezul propovaduitrii noastre, nici una dintre ele, intru nimic si nicaieri, nu se deosebeste de celelalte: in aceea ca Dumnezeu S-a facut Om, a facut minuni, a fost rastignit, a inviat si S-a inaltat la cer – toate aduc aceeasi marturie”.
Traditia ne spune ca Sfantul Apostol si Evanghelist Matei a propovaduit invatatura Mantuitorului Iisus Hristos mezilor si partilor si a ajuns pana in Etiopia si India, unde a suferit moarte de martir prin foc, in cetatea Mirmina, din ordinul imparatului partilor, care s-a increstinat apoi, datorita unei minuni savarsite de sfintele moaste ale Sfantului, si a luat numele de botez Matei, in amintirea Sfantului Apostol si Evanghelist Matei (vezi Sinaxarul din 16 noiembrie).
Biserica Ortodoxa il praznuieste pe Sfantul Evanghelist Matei in ziua de 16 noiembrie.

 

 

SA SE STIE

Evangheliile de la Sfantul Apostol si Evanghelist Ioan tine de la luminata Duminica a Invierii Domnului, pana la Duminica Pogorarii Sfantului Duh.
Dupa Duminica Pogorarii Sfantului Duh, se incep Evangheliile de la Sfantul Apostol si Evanghelist Matei, iar dupa ele urmeaza cele de la Sfantul Evanghelist Luca, precum se arata mai departe, pana la Lasatul secului pentru Sfantul si Marele Post, apoi se citesc Evangheliile de la Sfantul Evanghelist Marcu.
Din luminata Duminica a Invierii Domnului si pana la Duminica Pogorarii Sfantului Duh, saptamana se incepe si se numara de duminica pana sambata si iarasi se incepe de duminica si se merge pana sambata. Dar de lini, pana Duminica Pogorarii Sfantului Duh, odata cu inceputul Evangheliilor de la Sfantul Apostol si Evanghelist Matei, saptamana, in ceea ce priveste lecuturile biblice, se incepe de luni si merge pana duminica seara; si, sfarsindu-se duminica, se incep alta saptamana iarasi de luni.
De aceea, toti preotii si diaconii trebuie sa stie aceasta randuiala si aceasta numarare a saptamanilor, cum se arata mai departe, ca sa nu se faca vreo greseala.

 

Sfanta Treime - unsufletortodox

Luni in saptamana intai dupa Pogorarea Sfantului Duh

Marti
Miercuri
Joi
Vineri
Sambata

Duminica tuturor Sfintilor - unsufletortodox

Duminica intai dupa Pogorarea Sfantului Duh

Luni
Marti

Miercuri
Joi
Vineri
Sambata

Chemarea Apostolilor - unsufletortodox

Duminica a doua dupa Pogorarea Sfantului Duh

Luni
Marti
Miercuri
Joi
Vineri
Sambata

Predica de pe Muntele Fericirilor - unsufletortodox

˜Duminica a treia dupa Pogorarea Sfantului Duh

Luni
Marti
Miercuri
Joi
Vineri
Sambata

Vindecarea slugii sutasului - unsufletortodox

Duminica a patra dupa Pogorarea Sfantului Duh

Luni
Marti
Miercuri
Joi
Vineri
Sambata

Izbavirea indracitilor din Gadara - unsufletortodox

Duminica a cincea dupa Pogorarea Sfantului Duh

Luni
Marti
Miercuri
Joi
Vineri
Sambata

Vindecarea slabanogului - unsufletortodox

Duminica a sasea dupa Pogorarea Sfantului Duh

Luni
Marti
Miercuri
Joi
Vineri
Sambata

Vindecarea a doi orbi - unsufletortodox

Duminica a saptea dupa Pogorarea Sfantului Duh

Luni
Marti
Miercuri
Joi
Vineri
Sambata

Inmultirea painilor - unsufletortodox

Duminica a opta dupa Pogorarea Sfantului Duh

Luni
Marti
Miercuri
Joi
Vineri
Sambata

Iisus cu Petru pe mare - unsufletortodox

Duminica a noua dupa Pogorarea Sfantului Duh

Luni
Marti
Miercuri
Joi
Vineri
Sambata

Vindecarea lunaticului - unsufletortodox

Duminica a zecea dupa Pogorarea Sfantului Duh

Luni
Marti
Miercuri
Joi
Vineri
Sambata

Pilda datornicului nemilostiv - unsufletortodox

Duminica a unsprezecea dupa Pogorarea Sfantului Duh

Luni
Marti

Miercuri
Joi
Vineri
Sambata

Tanarul bogat - unsufletortodox

Duminica a douasprezecea dupa Pogorarea Sfantului Duh

Luni
Marti

Miercuri
Joi
Vineri
Sambata

Pilda lucratorilor rai - unsufletortodox

Duminica a treisprezecea dupa Pogorarea Sfantului Duh

Luni
Marti

Miercuri
Joi
Vineri
Sambata

Nunta Fiului de Imparat - unsufletortodox

Duminica a paisprezecea dupa Pogorarea Sfantului Duh

Luni
Marti

Miercuri
Joi
Vineri
Sambata

Invatatorul de lege - unsufletortodox

Duminica a cinsprezecea dupa Pogorarea Sfantului Duh

Luni
Marti

Miercuri
Joi
Vineri
Sambata

Pilda talantilor - unsufletortodox

Duminica a saisprezecea dupa Pogorarea Sfantului Duh

Luni
Marti

Miercuri
Joi
Vineri
Sambata

Ruga femeii hananeence - unsufletortodox

Duminica a saptesprezecea dupa Pogorarea Sfantului Duh

◊◊◊
Slava lui Dumnezeu