XXV. Cei unsprazece episcopi evrei ai Ierusalimului, dupa Simeon, ruda Domnului si pana la al doilea razboi iudeo-roman: Iustus, Zaheu, Tobie, Beniamin, Ioan, Matei, Filip, Seneca, Iustus al II-lea, Levi, Iuda (anii 107-135)


XXV. Cei unsprazece episcopi evrei ai Ierusalimului, dupa Simeon, ruda Domnului si pana la al doilea razboi iudeo-roman: Iustus, Zaheu, Tobie, Beniamin, Ioan, Matei, Filip, Seneca, Iustus al II-lea, Levi, Iuda
(anii 107-135)

Dupa moartea martirica a lui Simeon, ruda Domnului, care s-a bucurat de mare cinste si pretuire in cei peste petruzeci de ani de pastorire la Ierusalim, in locul sau a fost ales episcop de Ierusalim un evreu increstinat, pe numele Iustus.

  1. Eusebiu de Cezareea, in Istoria bisericeasca, ne ofera pretiosul amanunt despre Iustus, si anume marele numar de evrei pe care reusise sa-i converteasca la crestinism:

In acelasi timp, si la Ierusalim, dupa ce Simeon s-a sfarsit in chipul in care am aratat, a urcat pe tronul episcopal al iudeilor un evreu cu numele de Iustus. El facuse parte dintre cei taiati imprejur si castigase dintre acestia un mare numar de inchinatori ai lui Hristos.

  1. Dupa moartea lui Simeon, ruda DOmnului, urmeaza o perioada tulbure pentru comunitatea crestina ce s-a inchegat din nou in Ierusalim, dupa revenirea crestinilor in orasul reconstruit de romani dupa primul razboi iudeo-roman. Desi comunitatea iudeo-crestina din Ierusalim se destramase dupa anul 70, in fruntea Bisericii din Ierusalim, ai carei credinciosi erau foarte multi evrei, s-a situat personalitatea uriasa a lui Simeon, ruda Domnului, respectat de crestini si iudei deopotriva. Dupa moartea martirica a lui Simeon, primul episcop al Ierusalimului este tot un evreu crestin, Iustus, despre care se cunosc unele mici amanunte. Dupa Iustus insa, traditia si anumite documente la care Eusebiu din Cezareea a avut acces la inceputul secolului al IV-lea consemneaza nu mai putin de zece episcopi, toti evrei crestini, pana in anii 134-135, caz mai putin obisnuit in Biserica primara si nemaiintalnit in alte comunitati crestine. Istoricul din Cezareea Palestinei se plange de existenta unor nume si date exacte pentru aceasta perioada de douazeci si opt de ani, din istoria Bisericii ierusalimitene. Desi numarul crestinilor evrei din Ierusalim era in continua scadere, toti urmasii lui Iustus au fost evrei crestini, pana in vremea celui de al doilea razboi iudeo-roman. Istoria bisericeasca consemneaza numele acestor episcopi evrei, desi o cronlogie a pastoririi lor nu poate fi stabilita cu exactitate:

Despre anii de pastorire a episcopilor de Ierusalim n-am aflat sa se fi pastrat ceva scris, totusi traditia precizeaza ca pastorirea lor a fost de scurta durata. Astfel, am aflat din insemnari ca, pana la rascoala iudeilor, de pe vremea lui Adrian, pe scaunul episcopal din Ierusalim s-au succedat un numar de cinsprazece episcopi, despre care se spune ca au fost toti iudei, dar care au primit in chip ortodox invatatura lui Hristos, intrucat fusesera socotiti vrednici de slujba episcopala de catre persoane in stare s-o confirme. Asa se face, ca incepand de la Hristos si pana la rascoala amintita, intreaga comunitate din Ierusalim se compunea numai din iudei… Intrucat de acum inainte dispar episcopii proveniti din taierea imprejur, ar fi potrivit sa dam aici macar sirul lor, incepand de la cel dintai. Asadar, cel dintai a fost iacob, supranumit fratele Domnului, dupa care al doilea e Simeon, al treilea Iustus, al patrulea Zaheu, al cincilea Tobie, al saselea Beniamin, al saptelea Ioan, al optulea Matei, al noualea Filip, al zecelea Seneca, al unsprazecelea Iustus, al doisprazecelea Levi, al treisprazecelea Iuda. Acestia au fost episcopii orasului Ierusalim incepand de la Apostoli si pana la vremea de care ne ocupam. Toti proveneau din cei taiati imprejur.

Anunțuri